Skolidé

Vår ambition är att inspirera, utmana och förbereda våra barn och elever för framtiden i en trygg och säker miljö som bidrar till självtillit och det goda välbefinnandet. Lärandet är en helhet där vi väver ihop barnens och elevernas utveckling av kunskaper, sociala förmågor och karaktärsegenskaper för att utveckla individens fulla potential.

Vi erbjuder en sammanhållen skolgång från förskola till årskurs 9 i grundskolan. Vi tillämpar den röda tråden och med samma värdegrund genom hela klättringen mot toppen.

Vår värdegrund

Vår vision är att varje enskilt barn och elev i våra skolor ska utveckla sin fulla potential. Vi inspireras av våra ledord ärlighet, medkänsla, mod och handlingskraft.

Ärlighet

Medkänsla

Mod

Handlingskraft

Vår vision är att varje enskilt barn och elev i våra skolor ska utveckla sin fulla potential. Vår mission är att göra positiv skillnad för varje enskild individ. Vi ser och förstår varje enskilt barn och elev, och ger dem de rätta förutsättningarna i den personliga utvecklingen.

Tillsammans med vårdnadshavarna skapar vi en trygg, inkluderande och utmanande lärmiljö, som inspirerar till livslångt lärande. Vi tillämpar dagligdags våra ledord ärlighet, medkänsla, mod och handlingskraft.

Lära för livet

Lärandet är en helhet där vi väver ihop barnens och elevernas utveckling av kunskaper, sociala förmågor och karaktärsegenskaper.

Kunskap

Förmågor

Karaktär

Lärandet är en helhet där vi väver ihop barnens och elevernas utveckling av kunskaper, sociala förmågor och karaktärsegenskaper. Vår ambition är att förbereda dem för ett snabbt föränderligt samhälle – både lokalt och globalt – genom en individorienterad undervisning.

Vi erbjuder en sammanhållen skolgång från förskola till årskurs 9 i grundskolan med utveckling av varje enskild individs fulla potential – en klättring mot toppen i kunskap, förmågor och karaktär.

Gott välbefinnande

Vi tillämpar ett holistiskt förhållningssätt till utbildning. Vi bidrar till att utveckla självtillit och det goda välbefinnandet hos varje enskilt barn och elev.

Hälsa

Trygghet

Studiero

Skapande

Inom RWS tillämpar vi ett holistiskt förhållningssätt till utbildning. Utöver den kunskapsmässiga utbildningen lägger vi också fokus på att varje enskilt barn och elev ska utveckla god självtillit och ett gott välbefinnande som bär dem framåt i livet.

Vi baserar arbetet på vår värdegrund med vision, mission och ledorden ärlighet, medkänsla, mod och handlingskraft. Vi genomför en lång rad olika personlighetsutvecklande aktiviteter i en lugn, trygg och säker skolmiljö.

Vår vision är att varje enskilt barn och elev i våra skolor ska utveckla sin fulla potential. Vår mission är att göra positiv skillnad för varje enskild individ. Vi ser och förstår varje enskilt barn och elev, och ger dem de rätta förutsättningarna i den personliga utvecklingen.

Tillsammans med vårdnadshavarna skapar vi en trygg, inkluderande och utmanande lärmiljö, som inspirerar till livslångt lärande. Vi tillämpar dagligdags våra ledord ärlighet, medkänsla, mod och handlingskraft.

Lärandet är en helhet där vi väver ihop barnens och elevernas utveckling av kunskaper, sociala förmågor och karaktärsegenskaper. Vår ambition är att förbereda dem för ett snabbt föränderligt samhälle – både lokalt och globalt – genom en individorienterad undervisning.

Vi erbjuder en sammanhållen skolgång från förskola till årskurs 9 i grundskolan med utveckling av varje enskild individs fulla potential – en klättring mot toppen i kunskap, förmågor och karaktär.

Inom RWS tillämpar vi ett holistiskt förhållningssätt till utbildning. Utöver den kunskapsmässiga utbildningen lägger vi också fokus på att varje enskilt barn och elev ska utveckla god självtillit och ett gott välbefinnande som bär dem framåt i livet.

Vi baserar arbetet på vår värdegrund med vision, mission och ledorden ärlighet, medkänsla, mod och handlingskraft. Vi genomför en lång rad olika personlighetsutvecklande aktiviteter i en lugn, trygg och säker skolmiljö.

Raoul Wallenberg föddes 4 augusti 1912 på Kappsta i Lidingö församling. Han var en svensk arkitekt, affärsman och diplomat som är känd för sin heroiska gärning i Budapest 1944. Han försvann från Budapest vid krigsslutet i början av 1945 och dog sannolikt i ett av Moskvas fängelser 1947.
Raoul Wallenbergskolorna har grundats för att med Raoul Wallenberg som förebild ge barn och ungdomar en god och gedigen grund vad gäller kunskap.

Raoul Wallenberg är vår inspiration

Raoul Wallenbergskolorna har grundats för att med Raoul Wallenberg som förebild ge barn och ungdomar en god och gedigen grund vad gäller kunskap, förmågor och karaktär inför det framförliggande livets olika utmaningar. Inom Raoul Wallenbergskolorna är vi ödmjukt stolta över att få verka under hans namn. Vi inspireras av hans person, hans olika förmågor och hans gärning.

Vår värdegrund

Alla kan och vill lära!

Barn och ungdomar har olika intressen i livet och olika drömmar om framtiden. De har också olika förutsättningar och förmågor i att nå sin fulla potential. Det är något som vi inom Raoul Wallenbergskolorna tar på största allvar, men vi utgår också ifrån att varje enskild individ kan och vill lära och utvecklas. Vi tror och har förväntningar på alla. Vår ambition är att se, förstå och möta varje enskilt barn och elev där hen befinner sig.

Vi tror starkt på varje enskilt barns och elevs egen inre förmåga. Vår uppgift är inspirera till lärande och skapa lust hos individen att nå sin fulla potential. Det är barnet och eleven som i egen kraft ska ta sig framåt och uppåt i kunskap, sociala förmågor och karaktär. Vi är med vid sidan om – undervisar, uppmuntrar, utmanar, stöttar och coachar – i klättringen mot de mål som varje enskild individ sätter upp. Under klättringen tillämpar vi vår värdegrund med vision, mission och ledord ärlighet, medkänsla, mod och handlingskraft.

Vår vision

”Vår vision är att varje enskilt barn och elev i våra skolor ska utveckla sin fulla potential.”

Våra förskolor och grundskolor ska ge varje enskilt barn och elev möjlighet att växa och utvecklas i en inspirerande och utmanande lärmiljö. Vi ska ge våra barn och elever de kunskaper, förmågor och karaktärsdrag de behöver för att bli självständiga, engagerade och ansvarstagande medborgare som bidrar till det hållbara lokala och globala samhällets positiva utveckling.

”Vår mission är att göra positiv skillnad för varje enskilt barn och elev i våra skolor.”

Vi är stolta över att göra det i Raoul Wallenbergs anda – genom ärlighet, medkänsla, mod och handlingskraft. Vi ser och förstår varje enskilt barn och elev, och ger dem rätt förutsättningar för att utveckla sin fulla potential. Tillsammans med vårdnadshavarna skapar vi en trygg, inkluderande och utmanande lärmiljö, som inspirerar till livslångt lärande.

Vår mission

Våra ledord

Våra ledord är inspirerade av Raoul Wallenberg och hans livsgärning och leder oss i allt vi gör varje dag.

Streck som leder till ledorden
Ikon ärlighet

Ärlighet

Vara sann mot sig själv och andra

Ikon medkänsla

Medkänsla

Visa andra människor hänsyn

Ikon Mod

Mod

Stå upp för det man tror på

Ikon handlingskraft

Handlingskraft

Agera för att göra skillnad

Skolans roll i samhället

Våra skolor ska spegla det omkringliggande samhället.

I våra skolor möts barn och elever med olika bakgrund och förmågor. Alla ges möjlighet att utveckla sin fulla potential.

Barn och elever ska ha så nära som möjligt till våra skolor.

De ska kunna gå och cykla till sin skola på säkra vägar. Det ger mycket rörelse, är praktiskt för föräldrarna och hållbart för samhället. Det ger dem också goda förutsättningar att skapa vänskapsband både för skolan och fritiden.

Våra skolor ska bidra till det hållbara samhället.

Vi vill bidra till formandet av det hållbara samhället genom gedigen utbildning och att vi bidrar till välmående barn och ungdomar med goda värderingar och karaktärsegenskaper. Vi vill också bidra till det socialt och miljömässigt hållbara samhället.

Våra skolor ska vara den gemensamma mötesplatsen.

Vår ambition är att skolans lokaler och skolgård ska vara mötesplats för både barn, ungdomar och vuxna i lokalsamhället. Det kan ske genom det lokala föreningslivet, idrottsaktiviteter, studiecirklar, konstutställningar, matlagningskurser och andra gemensamma aktiviteter för medborgare i området. 

Våra skolor ska utveckla ett förtroendefullt samarbete med kommunens olika företrädare

Kommunen har, genom demokratiska val, huvudansvaret för att alla barn och ungdomar får en gedigen utbildning. För att lyckas med detta utvecklar vi som skoloperatör ett nära och förtroendefullt samarbete med de kommunledningar vi är verksamma i.

Lära för livet

Klättringen mot toppen

För oss är lärandet en helhet där vi väver ihop barnens och elevernas utveckling av kunskaper, sociala förmågor och karaktärsegenskaper. Vår ambition är att förbereda dem för det snabbt föränderliga samhället – både lokalt och globalt – genom en individorienterad undervisning.

Vi tillämpar nationella läroplaner, som den svenska läroplanen i Sverige, men vi inspireras också av internationell forskning och utveckling inom utbildningssektorn när vi vidareutvecklar utbildningen inom RWS. Vi följer framförallt 21st Century Skills, en utbildningsstruktur framtagen bl a av OECD, som beskriver vilka kunskaper, sociala förmågor och karaktärsegenskaper som krävs av människor i det framtida snabbrörliga samhället.

För att varje enskilt barn och elev ska lyckas krävs en sammanhållen och väl integrerad skolgång med den röda tråden. Vi erbjuder därför en sammanhållen skolgång från förskola till årskurs 9 i grundskolan. Varje fas i skolgången – förskola, lågstadium, mellanstadium och högstadium – har sin speciella uppgift under barnens och elevernas klättring mot toppen.

Vill du lära dig mer om 21st Century Skills?

Kunskap, förmågor & karaktär

För oss är lärandet en helhet där vi väver ihop barnens och elevernas utveckling av kunskaper, sociala förmågor och karaktärsegenskaper. Vår ambition är att förbereda dem för ett snabbt föränderligt samhälle – både lokalt och globalt. Vi utgår ifrån 21st Century Skills, en utbildningsstruktur framtagen av internationella organ, som beskriver vilka kunskaper, sociala förmågor och karaktärsegenskaper som krävs av människor i det framtida snabbrörliga samhället.

Skolans huvuduppdrag är barnens och elevernas kunskapsutveckling. Vår ambition är att lägga grunden för ett livslångt lärande. Vi utgår ifrån varje enskilt barns och elevs förutsättningar och ambitionen är att varje individ ska nå sin fulla potential. Vårt samhälle kännetecknas av alltmer social och kulturell mångfald samtidigt med ökat behov av samarbete mellan människor i små och stora sammanhang. Utveckling av goda karaktärsdrag är en viktig förutsättning för att den enskilde individen ska lyckas väl i sitt klättrande mot toppen och individens fulla potential.

Kunskap

Skolans huvuduppdrag är barnens och elevernas kunskapsutveckling. Gedigna språkliga och matematiska färdigheter ska grundläggas i förskola och lågstadium för att skolgången ska bli framgångsrik. Varje enskild elev ska nå minst kunskapskraven i varje enskild årskurs i alla ämnen. En så stor andel som möjligt ska nå A-nivå.

Förmågor

Vårt samhälle kännetecknas av alltmer social och kulturell mångfald samtidigt med ökat behov av samarbete mellan människor i små och stora sammanhang. Det blir därför alltmer nödvändigt att utveckla förmågor inom områdena social och kulturell medvetenhet, kreativitet, samarbete, kommunikation och kritiskt tänkande.

Karaktär

Utveckling av goda karaktärsdrag är en viktig förutsättning för att den enskilde individen ska lyckas väl i sitt klättrande mot toppen och individens fulla potential. Vid sidan om våra ledord fokuserar vi på utveckling av goda karaktärsdrag som nyfikenhet, initiativförmåga, uthållighet, anpassningsbarhet och ledarskap.

Röda tråden

En illustration av en röd tråd

Vår ambition är att vår lärmiljö ska inspirera, utmana och förbereda våra barn och elever för framtiden. Vi tillämpar den röda tråden och med samma värdegrund genom hela klättringen mot toppen och individens fulla potential.

Vi utvecklar hela individen

Vi vet att alla kan och vill lära

Vi har höga förväntningar på varje enskild individ

Vi utvecklar individens självtillit

Förtroendefullt samarbete med vårdnadshavarna

Vill du veta mer om den röda tråden?

Gott välbefinnande

Ikon hälsa

Hälsa

Barnens och elevernas mentala och fysiska hälsa och välbefinnande är avgörande för ett gott liv, och därmed för lärande och personlig utveckling socialt och karaktärsmässigt. För en god hälsa och välbefinnande vill vi bidra med att bygga självkänsla och självtillit, mycket fysisk rörelse, utveckla sociala förmågor, begränsa skärmtid, forma en trygg och säker miljö med lugn och studiero samt tillhandahålla näringsriktig kost.

Ikon trygghet

Trygghet

Vi har tydliga trivselregler och genomför löpande förebyggande och främjande trygghetsinsatser bland barn och elever. Våra elevhälsoteam har huvudansvaret för detta. Varje skola tar årligen fram sin egen lokala Plan mot kränkningar och diskriminering baserat på vår värdegrund.

Ikon studiero

Lugn och studiero

Lugn och studiero under lektioner och övriga skoldagen är en förutsättning för trygghet och lärande. I våra skolor bedriver vi vår verksamhet baserat på vår värdegrund och  ledord. Syftet är att forma en god och respektfull miljö på skolan som gör att fokus hos eleverna kan ligga på lärandet och den egna personliga utvecklingen.

Ikon skapande

Kultur och skapande

Forskning och erfarenhet visar att deltagande i kreativa aktiviteter – konst, musik, dans, teater, skrivande eller hantverk – kan bidra till både psykiskt och fysiskt välmående på flera sätt. Genom att utforska skapande och kultur kan barn och ungdom uppleva ökad livskvalitet och en djupare koppling till både sig själva och andra.

Vill du veta mer om hur vi jobbar med välbefinnande?