Elever som sitter tillsammans vid ett bord

Karaktärsutveckling

En viktig förutsättning för att den enskilde individen ska kunna klättra mot toppen och utveckla sin fulla potential är att barnet eller eleven utvecklar olika karaktärsdrag så att de blir ett med personligheten. Detta kan vi som skola tillsammans med vårdnadshavarna hjälpa till med. Baserat på våra ledord fokuserar vi på utveckling av vår förmåga att inspirera och stödja barn och elever att utveckla följande fem karaktärsdrag under sin skolgång, nämligen nyfikenhet, initiativförmåga, uthållighet, anpassningsbarhet och ledarskap. 

Nyfikenhet

Nyfikenhet är en av de mest grundläggande drivkrafterna för mänsklig utveckling och framgång. Det främjar lärande och utveckling, stimulerar kreativitet, bygger empati och förståelse, håller hjärnan aktiv och frisk och skapar meningsfullhet i livet. Nyfikenhet är en naturlig drivkraft hos barn och ungdomar, och även om det är något som är medfött till viss del, kan vi tillsammans med vårdnadshavarna spela en viktig roll i att uppmuntra och stimulera denna egenskap. Vi börjar redan i barnets tidiga år i förskolan att träna och främja barnens nyfikenhet. Vi gör det genom att aktivt skapa spännande och utforskande lärmiljöer, ge barn och elever möjlighet att utforska, fråga, och prova nya saker. Vi uppmuntrar frågor och ger positiv feedback när de utforskar världen omkring sig. Nyfikenhet är som en muskel – ju mer man tränar den, desto starkare blir den.

Initiativförmåga

Initiativförmåga är en avgörande egenskap för att uppnå framgång både på det personliga och professionella planet. Barn och ungdomar får väldigt mycket serverat i dagens samhälle och det finns risk för att initiativförmågan inte tränas i tillräcklig utsträckning. Det handlar om att träna barnen och eleverna i att identifiera sådant som kan bli bättre och ta initiativ till att förbättra. Det gäller att träna i att ta ansvar och inte förvänta sig att någon annan ska ta initiativ och göra jobbet. Om man tar initiativ finns det risk för misstag, och det gäller att träna i att våga misslyckas och se möjlighet i att lära och förbättra. Utvecklad initiativförmåga bidrar också till stark självtillit och minimerar risken för att bli ett offer för omständigheter.

Uthållighet

Uthållighet är en avgörande egenskap som hjälper oss att hantera utmaningar, övervinna motgångar och uppnå långsiktiga mål. I dagens välfärdssamhälle blir väldigt mycket serverat för barn och ungdomar. Det finns risk för att de inte får den träning i att anstränga sig och att vara uthålliga som är nödvändigt för att lyckas i livet. Redan i förskolan och genom hela skolgången försöker vi träna barnen i att fullfölja det man håller på med och att aldrig ge upp. Vi hjälper dem att sätta realistiska mål. Om och när de misslyckas med något i studiearbetet tränar vi dem i att vad som kan läras i misslyckandet. Vi hjälper dem att skapa goda vanor, exempelvis med läxorna. Vi påminner dem om varför uppsatt mål är viktigt att nå i olika ämnen. Vi försöker få hela barn- och elevgrupper att ge stöd och uppmuntra varandra. Ständig träning i uthållighet gör oss mentalt starkare och är ett av de bästa sätten för att skapa stark självtillit.

Anpassningsbarhet

Anpassningsbarhet blir en allt viktigare egenskap i det snabbt föränderliga samhället. Det handlar om att kunna förändra positioner och strategier för att kunna hantera nya situationer och krav. Vi försöker förbereda barn och elever på att förändring inte nödvändigtvis är farligt utan att det finns möjligheter att lära och växa. Det gäller att se positivt på förändring. Det ger också möjlighet att lära i att det ofta finns olika lösningar på ett problem. Detta ger också ökade möjligheter till ett gott lärande.

Ledarskap

För barn och ungdomar är det viktigt att i första hand utveckla självledarskap. Det hjälper individen att ta ansvar för sina egna handlingar, fatta bättre beslut och nå sina mål på ett effektivt sätt. Om man utvecklar denna förmåga kan man sedan också utveckla ett gott ledarskap för andra. När barnen och eleverna är mogna för det tränar vi dem i att utveckla en god självinsikt genom att identifiera styrkor, svagheter, värderingar och drivkrafter. Vi försöker träna dem i att i första hand ta ansvar för sig själva och utveckla egna förmågor istället för att ha en mängd synpunkter på kompisarna. Vi ger positiv feed back. Vi hjälper till att sätta tydliga och realistiska mål. I slutänden innebär detta att individen förbättrar sin personliga utveckling och därmed kunskapsresultaten i skolan.