I hjärtat av det familjära bostadsområdet i centrala Vega, Haninge, ligger Raoul Wallenbergsförskolorna Vega 1 och Vega 2, bara ett stenkast från varandra. Här erbjuds barnen en trygg, kreativ och inspirerande miljö och de bästa förutsättningarna att utvecklas, nå sin fulla potential och lära för livet.
Förskolan är det första och avgörande steget på barnens utbildningsresa, där grunden för både kunskap och sociala färdigheter läggs inför deras fortsatta skolgång. På Raoul Wallenbergsförskolorna i Vega tas varje dag tillvara för att aktivt främja barnens lärande och utveckling. Pedagogerna jobbar långsiktigt för en sammanhållen skolgång, där barnen alltid är väl förberedda för nästa steg på vägen.
Närvaro och engagemang – en del av ledarskapet
Av och till börjar rektorerna Caroline Ottebjer (Vega 1) och Isabella Sundin (Vega 2) dagen med att välkomna både barn och föräldrar vid förskolornas ingångar. Klädda i sina incheckningsvästar hälsar de alla med namn – en liten men viktig gest som stärker relationer och skapar trygghet. ”Det är viktigt för oss att känna både barnen och deras föräldrar. När vi är närvarande ser vi vad som händer och kan agera direkt om det behövs”, säger Isabella Sundin. Den pedagogiska verksamheten är omfattande redan från det första förskoleåret. Lärande kräver inspirerande pedagogik, men också kontinuerlig närvaro från skolledning och pedagoger. Med en rektor på varje förskola blir ledarskapet nära och personligt. Rektorerna deltar aktivt i föräldramöten, håller sina dörrar öppna för samtal och finns alltid tillgängliga. Den närvaron ger dem full insyn i verksamheten.


En värdegrund som genomsyrar hela verksamheten
Raoul Wallenbergsförskolorna särskiljer sig genom sitt genomgående arbete med de fyra ledorden i lärprocesserna: ärlighet, medkänsla, mod och handlingskraft. Dessa värden är inte bara ord på papper utan något som genomsyrar allt – från barnens lek till pedagogernas arbetsmetoder.
”Vi lyfter ledorden i vardagen – när ett barn vågar prova en ny maträtt eller när de hjälper en kompis att knyta skorna”, berättar Caroline Ottebjer. Det blir också tydligt när föräldrar delar med sig av berättelser om hur barnen använder ledorden i sitt familjeliv.
Förberedelser för skolstart
Förberedelser inför skolstarten är centrala delar i förskolornas uppdrag. Två gånger i veckan hålls särskilda skolbarnsgrupper där de äldsta barnen förbereds för den stundande skolgången och arbetar enligt Bornholmsmodellen, ett arbetssätt som även används i förskoleklass. Även de yngre barnen får en stegvis introduktion i skolans värld, genom särskilda språk- och matematiklekar anpassade för olika åldrar och utvecklingsfaser.
”Vårt mål är att barnen ska vara väl rustade när de börjar skolan. Vi vill att skolorna ska märka att barnen kommer från Raoul Wallenbergsförskolorna – genom deras språkutveckling, matematiska kunskaper och deras sätt att bemöta både kompisar och vuxna”, säger Isabella Sundin.
Kreativitet och innovation
På förskolorna uppmuntras barnens nyfikenhet genom lekfulla och inspirerande miljöer. Pedagogerna skapar kreativa lärprocesser där barnen får utforska och testa sina idéer. Genom att tidigt väcka barnens upptäckarlust utvecklas deras kreativitet och förmåga att tänka i nya banor, något de har nytta av hela livet. ”Barnen behöver utrymme att våga testa nya saker och tänja på sina gränser. Vi vill inte skapa krockkuddar, utan låta barnen pröva sig fram och utvecklas genom egna erfarenheter”, säger Caroline Ottebjer.
Denna filosofi genomsyrar även utsmyckningen i lokalerna, där varje avdelning har sin egen färgsprakande, visuella berättelse. Fokus på djur, natur och vår omvärld finns som en röd tråd genom förskolornas miljöer, vilket skapar utrymme för fantasifulla lekar och lärande.


Förskolornas hälsoprofil för en aktiv vardag
Genom samarbeten med lokala föreningar får barnen prova på olika idrotter, från cheerleading och bordtennis till gymnastik. Hälsoloppet, som arrangeras två gånger om året, är en annan populär tradition där barnen springer och belönas med medaljer och goodiebags från lokala handlare. Förskolorna har en stark hälsoprofil och introducerar barnen för en aktiv och hälsosam vardag från tidig ålder. Forskning visar att fysisk aktivitet har många positiva effekter på barn, bland annat förbättrad koncentration, minne och självkänsla. Det ligger till grund för förskolornas arbete med att integrera rörelse och hälsa i barnens vardag på ett lekfullt sätt.
Två medarbetare, Tindra och Sara, driver dessutom ett spännande projekt där de skriver en bok om hälsa för att inspirera familjer till bättre matvanor. ”Vi lagar och testar alla recept själva, och hoppas kunna släppa boken under våren 2025”, berättar de entusiastiskt.


En plats för utveckling
Raoul Wallenbergsförskolorna Vega 1 och Vega 2 är en plats där barn får möjlighet att växa, utvecklas och rustas för framtiden. Genom närvarande ledarskap, en stark värdegrund och innovativa lärprocesser skapar förskolorna en miljö där varje barn får blomstra.
”Det finaste kvittot på vårt arbete är när vi hör från skolorna att våra barn är trygga, självständiga och väl förberedda. Då vet vi att vi har lyckats”, avslutar Isabella Sundin med ett leende.
Nyheter inför höstterminen 2025
Inför hösten 2025 gör förskolorna tre särskilda satsningar för att ytterligare stärka barnens utveckling:
· Språk och matematik: För att stärka barnens matematiska förståelse satsar Raoul Wallnebrgsförskolorna extra på att introducera matematik redan från första året i förskolan, med tanke på de utmaningar som svenska barn möter inom ämnet, enligt PISA-undersökningarna.
· Pedagogisk iscensättning: Pedagogerna skapar scenarier som stimulerar barnens fantasi och ger dem möjlighet att utforska med alla sina sinnen.
· Äventyrlig lek: Barnen uppmuntras att utmana sig själva i en trygg miljö, vilket stärker både motorik och självförtroende.