Hur skapar man en skola där barn och elever inte bara trivs utan också når hela vägen fram? Inom Raoul Wallenbergskolorna (RWS) är svaret tydligt. Genom att bygga en sammanhållen skolgång, från det allra första året i förskolan till sista året i grundskolan. Den gemensamma målbilden kallas klättringen mot toppen och genomsyrar verksamheten i både tanke och praktik.
-Det är inte bara en symbol utan ett konkret arbetssätt, säger Eva Arfwedson, vice vd på Raoul Wallenbergskolorna. Klättringen handlar om att varje barn ska utvecklas så långt som möjligt, och att vi som arbetar i förskola och grundskola ser hur vi tillsammans bygger den vägen.


En hel utbildningsresa
För att hålla samman riktningen samlas RWS:s medarbetare regelbundet i gemensamma möten. Vid en nylig arbetsplatsträff (APT) deltog exempelvis personal från både förskola, F–5 och årskurs 6–9 i samma samling.
-När vi möts tillsammans kan vi fördjupa samsynen kring barnens hela utbildningsresa, säger Eva Arfwedson. Det blir tydligt att alla delar av skolgången är viktiga, från det att barnet är ett år till att det går ut årskurs 9.
Monica Lagnetoft, rektor för en av RWS:s förskolor, instämmer:
-Redan från barnets första dag på förskolan bygger vi deras utvecklingspotential. Vi ser oss som en viktig del av hela klättringen, och vi känner stor stolthet över det arbetet vi gör.


100 procent behörighet till gymnasiet
Det systematiska arbetet har gett resultat. Bland elever som gått större delen av sin skolgång inom RWS är gymnasiebehörigheten hela 100 procent, att jämföra med rikssnittet på 83,7 procent.
-Det är ett fantastiskt kvitto på att vi gör rätt saker, säger Eva Arfwedson. Men vi är inte nöjda. Vi fortsätter utveckla arbetet tillsammans, hela vägen.
Att skolorna verkligen hänger ihop märks också i vardagen. Enligt Monica Lagnetoft finns det ett nära samarbete mellan pedagoger på förskolan och lärare i förskoleklass och grundskola. Återkopplingen från skolan visar att barnen är väl förberedda när de går vidare i utbildningen.
-Det är roligt att höra hur mycket barnen får med sig från oss, säger Monica Lagnetoft. Våra resultat i Skolverkets screeningar ligger också generellt högre än för barn från andra förskolor i området.
Men klättringen handlar inte bara om resultat, utan också om trygghet. När barnet får vara kvar i samma skolorganisation genom hela sin skolgång skapas lugn, relationer och sammanhang, något som både elever och vårdnadshavare uppskattar.
-På våra föräldramöten har vi berättat om klättringen och jag har bara fått positiv återkoppling”, säger Monica Lagnetoft. Det känns väldigt meningsfullt att kunna erbjuda hela utbildningsprocessen hos oss.

