På initiativ av Regeringskansliet besökte statsminister Ulf Kristersson nyligen Raoul Wallenbergförskolan i Upplands Väsby. Förskolan, som är en del av ett unikt generationshus där barn och äldre möts varje vecka, hade fångat regeringens intresse genom sitt arbete med möten över generationsgränser.
– Vi hoppas att statsministern tog med sig en känsla av hur mycket ett gott samarbete mellan generationer faktiskt kan ge, berättar Eva Arfwedson, vice vd för Raoul Wallenbergskolorna.
En förskola för alla
Förskolan är belägen på bottenplanet i ett nybyggt hus där äldreboendet finns ovanför. Redan i utformningen av byggnaden har man skapat förutsättningar för möten, och såväl planerade som spontana möten sker löpande under veckorna. De äldre bjuds in till vernissager, luciatåg, midsommarfirande och andra gemensamma stunder. Den här miljön kallas för ett generationshus.
– Det är så naturligt. Den fysiska närheten gör att vi enkelt kan mötas i vardagen utan att det behöver vara stora arrangemang. Och barnen älskar det! berättar Marie Anestedt, rektor på Raoul Wallenbergförskolan i Upplands Väsby.
Samarbetet sker främst i mindre grupper med barn i åldrarna 3–6 år, men under våren har även yngre barn i åldrarna 2-3 år börjat göra spontana besök på äldreboendet. Det kan handla om allt från sång till dans eller rörelse. Besöken skapar energi för både barn och äldre, och blir till något alla ser fram emot varje vecka.
– Vi märker att barnen utvecklar empati och förståelse, och de äldre uttrycker ofta hur mycket glädje det ger. Det är också värdefullt för personalen på både förskolan och äldreboendet. De här mötena bidrar till ett viktigt utbyte och gemenskap även mellan vuxna. Även anhöriga till de äldre berättar att de uppskattar det här inslaget, säger Marie Anestedt.

En eftermiddag med såpbubblor och sittgympa
Statsministerns besök genomfördes på eftermiddagen, utomhus i förskolans gårdsmiljö. Där deltog både barn, pedagoger och boende i en stund som snabbt blev något mer än ett traditionellt studiebesök. Tillsammans blåste de såpbubblor, samtalade i ring, och avslutade med sittgympa och rörelsesånger. Den äldsta deltagaren var 97 år.
– Det märktes verkligen att statsministern var nyfiken och engagerad. Han satte sig i ringen, pratade både med barn och äldre, bland annat med Göte, som blev särskilt nyfiken på samtalet, berättar Eva Arfwedson.
Statsministern åt även mellanmål tillsammans med fem barn och två pedagoger, och passade då på att ställa frågor om deras vardag på förskolan.
Språkutveckling som skapar möjligheter
Förskolan är också uppmärksammad för sitt målmedvetna arbete med barns språkutveckling, vilket statsministern visade stort intresse för. På avdelningarna talas över 20 olika språk, och många barn har ett annat modersmål än svenska.
– Vi har jobbat hårt och långsiktigt med barnens språkutveckling och utgår från beprövade metoder och strategier. I grunden har vi våra ledord ärlighet, medkänsla, mod och handlingskraft, säger Marie Anestedt.
Förskolan arbetar utifrån en strukturerad och tydlig läs- och språkutvecklingsplan, som de själva beskriver som en ”klättring” där varje steg i utvecklingen är genomtänkt. En övergripande språkgrupp och specialpedagog ger stöd till pedagoger, och arbetet ses som en självklar del av skolans uppdrag.
– Det handlar inte bara om att barnen lär sig svenska, utan om att vi skapar rätt förutsättningar för dem att utveckla ett rikt och nyanserat språk. Vi ligger långt fram i det här arbetet, och det är roligt att se tydliga resultat, säger Marie Anestedt.

Ett besök som lämnar avtryck
Efter besöket har skolan fått återkoppling från Regeringskansliet med tack för ett varmt mottagande och en meningsfull eftermiddag. För RWF Upplands Väsby betyder det mycket att verksamheten får uppmärksamhet.
– Vi är väldigt stolta över vårt arbete, både med generationsmöten och språkutveckling. Det här besöket blev ett kvitto på att det vi gör är meningsfullt, säger Eva Arfwedson.