RWF Mariehäll

Trygghet och arbetsro

Raoul Wallenbergförskolan Mariehäll är en förskola som jobbar aktivt för att skapa lugn och ro för barnen. Det gör vi bland annat genom att ha bra rutiner och strukturer samt en bra och inspirerande lärmiljö som främjar den fria leken och barnens nyfikenhet. När barnen är trygga kan de ta till sig kunskap och lärande i sin egen takt och efter sin egen förmåga både inomhus och utomhus. För att skapa lugn och ro i verksamheten delar vi alltid upp barnen i mindre grupper. 

Varför ska du välja Raoul Wallenbergskolorna Bromma?

Raoul Wallenbergskolan har grundats för att, med Raoul Wallenberg som förebild, ge barn och ungdomar en god och gedigen kunskaps- och karaktärsutveckling för att kunna möta livets olika utmaningar. Från tidiga år i förskolan och genom hela utbildningsprocessen i lågstadium, mellanstadium och högstadium erbjuder vi en mycket god utbildning som innebär att barnet/eleven blommar ut till den bästa versionen av sig själv med mycket goda kunskaper och karaktärsdrag!

Läs mer om vår skolidé

Gedigna kunskaper

Redan i förskolan påbörjar vi arbetet med barnens utveckling av olika förmågor, som exempelvis prata, läsa, skriva och räkna. Steg för steg ökar vi på individbasis barnens utveckling av språket. För de äldre barnen i förskolan använder vi den s k Bornholmsmodellen. Barn som har intresse och förmåga att utveckla sin förmåga att läsa och skriva ges möjlighet till detta. Idag har vi en relativt stor andel barn som redan i förskolan knäckt läskoden och börjat utveckla sin skrivande förmåga, och som dessutom kommit långt i att hantera matematiska begrepp.

Karaktär och värdegrund

Raoul Wallenberg och hans livsgärning är vår förebild. Vi tränar redan i förskoleåldern barnen i tillämpningen av våra ledord ärlighet, medkänsla, mod och handlingskraft. Vid två tillfällen under skolåret genomför vi våra traditionsenliga evenemang. Den 27 augusti är det Raouls namnsdag och den 27 januari genomförs olika aktiviteter på förintelsedagen. Vi lägger också stor vikt vid att utveckla barnens sociala förmågor. Vi arbetar aktivt med att utveckla barnens empati, medkänsla, förståelse och respekt för varandra, för olikheter och andra människor i sin omgivning.

Engagerade pedagoger

Vi har högt ställda förväntningar på alla våra pedagoger. De ska ha gedigna pedagogiska kunskaper och erfarenheter och dessutom vara behöriga. De är därför ytterst engagerade och professionella och brinner verkligen för att göra positiv skillnad för varje enskild elev. Pedagogerna genomgår kontinuerlig kompetensutveckling för att ligga i framkant i sin undervisning. Vi ser dagligdags att vårt sätt att arbeta ger god kunskaps- och karaktärsutveckling för barnen.

Gott samarbete med vårdnadshavarna

Ett gott samarbete med vårdnadshavarna till barnen på förskolan är en förutsättning för att vi ska lyckas riktigt bra i vårt uppdrag. Vi strävar därför efter att etablera ett nära och förtroendefullt samarbete runt barnen. Samarbetet fungerar väldigt väl genom det dagliga mötet och samtalet vid lämning och hämtning, vid utvecklingssamtalen, öppna föräldraråd och vid traditionella evenemang som Lucia, sommarfester, fixarkvällar, Reflexpromenader m m. Verksamheten kan följas dagligen av vårdnadshavare genom förskoleappen TYRA. Där bloggar varje avdelning varje dag om sin verksamhet och där har varje enskilt barn sin egen portfolio.

Rektor Marie Wessman

“Varmt välkomna att besöka vår förskola!”

Marie Wessman, Rektor RWF Mariehäll

Låter det intressant?

Vad roligt att du är intresserad av att bli en del av vår skola. Kontakta Marie Wessman, Rektor RWF Mariehäll

Ansök till RWF Mariehäll
RWF Mariehäll
Rektor: Marie Wessman 070-734 81 50, marie.wessman@rws.se

Administratör: Patricia Daoud 073-708 17 90
Skolchef: Elinor Kennerö Tonner 076-147 86 19

Adress: Beckombergavägen 316, 168 61 Bromma
Flygfoto över RWS Bromma

Läs mer om RWS Bromma

Vi erbjuder skolgång från det att barnet fyllt 1 år upp till 16 år i årskurs 9 i en väl integrerad utbildningsprocess. Vår erfarenhet är att det under resan genererar väldigt goda kunskapsresultat och goda karaktärsmässiga egenskaper för varje enskild individ.