Invigning av RWS Källberga – skolan mitt i byn

Tisdagen den 20 augusti 2024 invigdes den nya Raoul Wallenbergskolan och -förskolan i Källberga med stor uppslutning och nationalsång! Byggnationen påbörjades under 2023 och nu bedrivs det verksamhet i alla lokaler.

Närmare 900 barn, elever, vårdnadshavare och andra inbjudna gäster var samlade under invigningsceremonin av RWS Källberga. Det bjöds på vacker sång av skolans nya barnkör, samt fina och inspirerande tal av rektorerna, VD och gäster.

–Vi har nu slagit upp portarna till vår första förskola och grundskola i Nynäshamns kommun under devisen ”skolan mitt i byn”. Det var väldigt roligt att möta alla barn, elever, vårdnadshavare, politiker, tjänstemän och entreprenörer säger Per Egon Johansson, VD för Raoul Wallenbergskolorna.

Kommunstyrelsens ordförande Marcus Svinhufvud var också på plats och välkomnade RWS till Nynäshamns kommun med förhoppning om ett fortsatt gott samarbete och vidareutveckling av skolverksamheten i kommunen. Bandet klipptes under det att fanorna hissades och nationalsången sjöngs.

Det första spadtaget för byggnationen i Källberga togs vintern 2023 och nu, ca 1,5 år senare, står alltså både förskola och skola klar. Marcus Wallenberg och hans fru, Fanny Sachs, som tillsammans har drivit fram hela Källbergaprojektet, var på plats vid invigningen. De utryckte sin stora glädje över att skolorna nu intog en central plats i Källberga, med en förhoppning om att skolorna ska leva upp till visionen om ”skolan mitt i byn”. Byggnationen har genomförts av fastighetsföretaget Hoivatilat.

–Det känns jätteroligt att vi fick förtroendet att förverkliga ”skolan mitt i byn” i Källberga, och att skolan nu står färdig för alla förväntansfulla elever och föräldrar inför skolstarten. Hållbarhet och grönt tänkande har genomsyrat projektet från start, likaså det goda samarbetet med alla involverade, säger Maria Frid, VD på Hoivatilat.

Här kan du läsa mer om RWS Källberga och RWF Källberga