Förskolebarn som interagerar med sin lärare.

Målmedvetet kvalitetsarbete

Raoul Wallenbergskolorna bedriver sitt utvecklingsarbete för en högklassig utbildning för barn och elever från förskola till åk 9 i grundskolan. Vi gör det baserat på vår vision om att varje enskild elev ska nå sin fulla potential och med missionen att göra positiv skillnad för varje enskilt barn och elev i våra skolor.

Utbildning under barnens och ungdomarnas första år är ett lärande för livet. Vi tror starkt på att i undervisningen väva ihop utveckling i kunskap, sociala förmågor och karaktär. För att barn och ungdomar ska ta utvecklas väl i dessa avseenden är en avgörande förutsättning att utbildningen sker i en trygg och lugn med skolmiljö med mycket rörelse och idrottsliga aktiviteter. Det bidrar till god mental och fysisk hälsa med hög närvaro i skolan.

Det är viktigt att utbildningen bedrivs på ett genomtänkt, metodiskt och uthålligt sätt genom hela skolgången från det att barnen är riktigt små till dess att de når årskurs 9 i grundskolan. Inom RWS gör vi det med den ”röda tråden” genom barnens och elevernas hela klättring mot toppen och sin fulla potential. Vi följer löpande upp deras utveckling år för år på en lång rad olika sätt för att säkerställa god utveckling hos varje enskilt barn. Vårt fokus ligger på kärnämnena svenska och engelska språket samt matematiken. Vi säkerställer att både flickor och pojkar utvecklas väl och bedömning av deras utveckling sker på ett korrekt sätt.

Vi är organiserade både vertikalt och horisontellt. Vertikalt på det sedvanliga sättet att våra medarbetare är organiserade i skolor och arbetslag (årskurs- och avdelningsvis) med skolchef, rektor, arbetslagsledare och lärare/fritidsledare/förskollärare/barnskötare där fokus ligger på barn och elever. Horisontellt genom att våra medarbetare i hela skolkoncernen också är organiserade inom speciella specialistområden som olika skolämnen, sociala förmågeområden, karaktärsområden och elevhälsa där fokus ligger på pedagogik och olika medarbetargruppers profession. Sammantaget innebär detta att alla våra skolor kan drivas på högsta möjliga professionella nivå.

RWS-koncernen och varje enskild skola jobbar mycket målmedvetet och metodiskt för att ständigt utvärdera och förbättra det pedagogiska arbetet i verksamhetens olika delar. Vi gör det inom ramen för vårt systematiska kvalitetsarbete som löpande utvärderas av både kommunala och statliga tillsynsmyndigheter. Vi lägger fast fleråriga mål och planer för arbetet. Inför varje skolår upprättar varje enskild skola en verksamhetsplan, som utvärderas efter höstterminen i en terminsanalys. Efter skolårets slut görs en årsutvärdering. En verksamhetsberättelse tas fram som också innehåller åtgärder framåt för att ytterligare förbättra. Innehållet i verksamhetsberättelsen fångas upp i verksamhetsplanen för det nya skolåret. Bl a på detta sätt säkerställer vi ett ständigt pågående förbättringsarbete som ska generera allt bättre utveckling för barn och elever.

Vi använder klättringsmetaforen även för våra skolor. De kvalitativa resultaten sammanställs efter varje skolår för varje enskild skola på ett enhetligt sätt. Därefter placerar vi in skolorna i en klättringsbild som visar var de befinner sig på berget i klättringen mot den kvalitativa toppen. Vi kan se att det pågår en ständig rörelse mot toppen. Skolledarna och medarbetare utvärderas utifrån uppnådda kvalitativa resultat, vilket till stor del består av barnens och elevernas utveckling i kunskap, sociala förmågor och karaktär.

På koncernnivå driver vi verksamheten framåt inom ramen för fem strategiska. Områdena och innehållet i dem utvärderas årligen och baserat på genomförd analys förändras innehållet. När tillräckligt goda resultat uppnåtts byts områdena ut mot andra prioriterade strategiska områden. De fem nuvarande strategiska utvecklingsområdena är:

  • Individuellt orienterad undervisning för barn och elever.
  • Barnens och elevernas språkutveckling – tala, läsa och skriva.
  • God arbetsmiljö med studiero/arbetsro.
  • Gott samarbete hem och skola
  • Stabil organisation med engagerade och stolta medarbetare.