I hjärtat av Bromma i Stockholm, står Raoul Wallenbergskolan som en samlingspunkt för lärande och kreativitet. Beläget i ett lugnt område, längs en vacker trädallé, reser sig skolbyggnaderna i harmoni med naturen, med sina orangea fasader och gröna detaljer som smälter in i årstidens färgskala. Förbi den traditionella skolentrén väntar en ny era – med en ny skolchef och en inspirerande satsning på kreativitet. Här kombineras akademisk styrka med kultur och skapande, allt för att stärka lärandet och väcka elevernas lust att utforska och växa.
Visionen om ett kreativt lärande
När Elinor Kennerö Tonner tog över som skolchef för RWS Bromma i september 2024 var hennes mål tydligt: hon ville utveckla skolans starka akademiska traditioner med estetiska och kreativa lärprocesser. Kennerö Tonner, som har gedigen erfarenhet av både pedagogisk utveckling och skolledning, är känd för sin förmåga att omsätta idéer i praktiken.
–Jag vill skapa en skola där kunskap och kreativitet går hand i hand, där eleverna får pröva sina förmågor genom att skapa och lära av verkligheten, säger den nya skolchefen.
Med denna vision började hon snabbt sätta en ny prägel på verksamheten, där eleverna nu får möjlighet att testa sina talanger och utmana sig själva inom olika kreativa områden. På RWS Bromma är konst, musik och skapande centrala delar av lärandet, med syfte att väcka större intresse och engagemang även för de traditionella skolämnena.
Kreativitet och kunskap – hand i hand
Skolans nya satsning innebär att eleverna kan fördjupa sig inom sex estetiska och kreativa ämnesområden, som bild, musik, teater, media, dekor och dans. Målet är att odla talanger redan på grundskolenivå och ge eleverna redskap att utveckla självkänsla och ett genuint intresse för skolarbetet.
–Vi vill skapa en skolmiljö där varje elev känner sig sedd och stöttad, berättar Kennerö Tonner. Genom att integrera kreativt lärande i undervisningen stärker vi både självkänslan och engagemanget.
För många elever har de kreativa ämnena blivit en höjdpunkt under veckan, en plats där de får utrymme att uttrycka sig på nya sätt och bygga sin identitet.
Elevernas perspektiv på kreativt lärande
Inne i musiksalen sjuder det av aktivitet – elever spelar gitarr och testar olika rytmer på keyboard. En grupp elever i årskurs 9 diskuterar entusiastiskt hur musiklektionerna har hjälpt dem att utveckla sitt ordförråd på både svenska och engelska. ”Man lär sig nya ord och uttryck hela tiden, vilket gör att man blir bättre på språk,” berättar en elev. För andra är bildämnet det stora intresset, en plats där de kan uttrycka sig genom färg och form och lära sig om konst i praktiken. Utanför klassrummet väntar årskurs 2 ivrigt på sin tur att ha bildlektion. Efter en paus där de sprungit av sig på skolgården, står de nu uppradade i väntan på att få sätta igång. Även de yngsta eleverna har tagit till sig de kreativa ämnena med öppna armar.
Lärarna som driver den kreativa visionen
Bakom RWS Brommas nya kreativa satsning står engagerade lärare som vill ge eleverna verktyg för framtiden. Christian Antblad, musiklärare, och Dulari Samarakoor, bildlärare, förklarar att deras mål är att skapa mer verklighetsnära projekt genom att låta eleverna tillämpa sina kunskaper praktiskt.
–Vi vill att eleverna ska förstå hur saker fungerar i verkligheten, säger musikläraren. Genom att låta dem skapa, utmanas de att ta sina teoretiska kunskaper till en ny nivå.
I musiksalen får eleverna möjlighet att skriva egna texter och skapa musik, vilket hjälper dem att både uppskatta och förstå språk bättre. På samma sätt kan elever som gillar foto lära sig om grunderna i kemi och fysik för att förstå fotografins tekniska delar. Lärarna skapar också möjligheter för eleverna att uppträda inför publik, vilket ger dem en unik erfarenhet av att våga stå inför en större grupp och presentera sitt arbete.
–Det är en fantastisk känsla att se eleverna blomstra på scenen och lära sig hela processen dit, fortsätter musikläraren. Vi vill att de ska känna stolthet över sitt arbete och förstå hur det är att förbereda sig för en riktig utmaning.
Skolans starka värdegrund – en trygg bas för kreativitet
Den nya skolchefen Elinor understryker att skolans värdegrund, byggd på ärlighet, mod, medkänsla och handlingskraft, är en central del av RWS Brommas identitet. –Det är viktigt för oss att varje elev känner sig trygg och får möjlighet att nå sin fulla potential, säger hon. Genom kreativa fördjupningar får eleverna en chans att utforska sina intressen och styrkor, något som också stärker deras självkänsla. –Det här är en viktig del av deras utvecklingsresa, en förberedelse inför vuxenlivet, tillägger Elinor.
En hyllning till kreativiteten: Vårsalongen
Som ett avslut på vårterminen kommer RWS Bromma att arrangera en vårsalong där eleverna får visa upp sina skapelser och framträdanden. Detta blir ett tillfälle för elever, lärare och familjer att fira allt det som skapats under året och ett sätt att visa på den kreativa resan som eleverna har gjort.
Med ett kreativt fokus och en stark tro på lärandets kraft strävar RWS Bromma efter att vara en plats där eleverna kan förbereda sig för framtiden genom att både lära sig och skapa. Skolan hoppas att den nya satsningen kommer att inspirera fler elever att hitta glädje i lärandet och våga utveckla sina talanger, både för att stärka skolresultaten och för att förbereda eleverna för livet som väntar.