RWF Ursvik

Välkommen till en helt nybyggd förskola

I januari 2025 startar ytterligare en förskola – RWF Ursvik – inom Raoul Wallenbergskolornas framgångsrika utbildningskoncept i Solna/Sundbyberg. Även barnen i RWF Ursvik kommer ges möjlighet till förtur till RWS Järvastadens förskoleklasser och hela den gedigna utbildningsprocessen från lågstadium till högstadium i RWS Bagartorp.

Varför ska du välja Raoul Wallenbergskolorna?

Raoul Wallenbergskolan har grundats för att, med Raoul Wallenberg som förebild, ge barn och ungdomar en god och gedigen kunskaps- och karaktärsutveckling för att kunna möta livets olika utmaningar. Från tidiga år i förskolan och genom hela utbildningsprocessen i lågstadium, mellanstadium och högstadium erbjuder vi en mycket god utbildning som innebär att barnet/eleven blommar ut till den bästa versionen av sig själv med mycket goda kunskaper och karaktärsdrag!

Läs mer om vår skolidé

Trygghet och arbetsro

Lugn och arbetsro är grunden för en trygg och säker miljö för barnen. Vi arbetar därför mycket aktivt för att skapa en lugn och trygg arbetsmiljö för både stora och små. Vi bygger goda relationer med både barn och vårdnadshavare genom ett engagerat och respektfullt bemötande. Vi lägger stor vikt vid att utveckla barnets sociala samspelsprocesser. Genom tydliga rutiner och strukturer i verksamheten bidrar vi till lugn och förutsägbarhet för alla.

Gedigna kunskaper

Barn som är trygga i sin lärandemiljö kan erövra kunskap och lära sig lära. Hos oss får barnen inspirerande lärmiljöer som främjar barns nyfikenhet att lära och skapa. Vi tar tillvara barnens olikheter och lär av varandra. Steg för steg ökar vi det enskilda barnets utveckling av språket – tala, läsa och skriva. Vi använder olika inspirerande lärandeverktyg – både analoga och digitala. För de äldre barnen använder vi den s k Bornholmsmodellen. I lekens form introducerar vi tidigt matematiska och naturvetenskapliga begrepp och utvecklar förmågor i att räkna steg för steg. Med sina gedigna kunskaper är barnen väl förberedda när de börjar grundskolan.

Karaktär och värdegrund

Redan i förskoleåldern tränar vi barnen i tillämpningen av våra ledord ärlighet, medkänsla, mod och handlingskraft. Vi arbetar aktivt med att utveckla barnens empati, förståelse och respekt för andra. Vi ser till att alla barn får komma till tals och synas. För oss är det viktigt att lyssna på alla barn och att de ska känna sig betydelsefulla. Vi utmanar och uppmuntrar barnen till uthållighet och att ta andra nya steg i sin personliga utveckling. Allt syftar till att bygga både självinsikt och självförtroende hos barnen.

Engagerade pedagoger

Våra pedagoger är ytterst engagerade och professionella och brinner verkligen för att göra positiv skillnad för varje enskilt barn. De genomgår kontinuerlig kompetensutveckling för att ligga i framkant i sitt arbete med barnen. Vi vet av erfarenhet att våra högt ställda krav på pedagogerna ger väldigt god kunskaps- och karaktärsutveckling för barnen.

Möt vår nya rektor

Daniel Andersson blir rektor för RWF Ursvik. Han har varit förskollärare i 13 år, varav de senaste fem åren inom RWF. Under det senaste året har han dessutom varit biträdande rektor i vår största förskola RWF Järvastaden. Daniel har således en gedigen erfarenhet av vårt framgångsrika förskolekoncept och får nu ansvaret för att bygga upp RWF Ursvik till en högkvalitativ förskola. Daniel har också goda ledarerfarenheter från idrottens värld både som tränare och sportchef. Jag brinner verkligen för min uppgift att göra skillnad för varje enskilt barn. Jag drivs av att dagligdags se barn lyckas att nå sin fulla potential, säger Daniel Andersson.

Gott samarbete med vårdnadshavarna

Ett nära och förtroendefullt samarbete med vårdnadshavarna är en förutsättning för att vi ska lyckas riktigt bra i vårt uppdrag. De dagliga relationsskapande mötena i samband med lämning och hämtning är grunden för det goda samarbetet. Vid utvecklingssamtalen fördjupas förståelse för och arbetet med det enskilda barnets personliga utveckling. De många traditionsenliga evenemangen på förskolan bidrar till att forma den goda gemenskapen mellan barnen, vårdnadshavarna och pedagogerna. Genom förskoleappen TYRA kan vårdnadshavarna dagligdags genom bloggar och individuella portfolio följa barnens aktiviteter och utveckling i förskolan.

Varmt välkomna att besöka vår förskola!

Daniel Andersson, rektor

RWF Ursvik