RWS Uppsala

• Våra skolor

Gå direkt in på någon av våra skolor

• Våra bloggande elever Fler elever

• Fantastiska Raoul Wallenbergare
    Månadens Raoul Wallenbergare : Linn Odensten 6a

Motivering Linn hjälper gärna andra i klassen och hon kan förklara för andra elever vad de ska göra eller hur...
    Läs mer om Månadens Raoul Wallenbergare : Linn Odensten 6a

Alva tycker det är viktigt att alla får vara med

Alva visar mod då hon vågar vara sig själv. Alvas medkänsla är välutvecklad. Det är viktigt för henne att alla...
    Läs mer om Alva tycker det är viktigt att alla får vara med

• 28 oktober, 2013 - RWS Uppsala

Mount Longonot

Idag gick vi upp tidigt för att bestiga vulkanen Mount Longonot som ligger dryga två timmar från Nairobi.

Vi fick sällskap av en klass från vår fadderskola Kenswed Academy som vi besökte igår. Det var planerat att vi skulle vara framme klockan nio men vi var framme vid tio då det var så mycket trafik. På vägen togs det mycket bilder och vi stannade vid en utkiksplats. Vyn var helt otroligt fin med vackra träd, buskar och berg. Därifrån såg vi den stora vulkanen vi skulle bestiga och vi insåg att det skulle bli en jobbig utmaning.

mtlonganotNär vi var framme vid Mount Longonot efter all trafik var eleverna från Kenswed Academy inte framme än. Efter några minuter kom den stora bussen med cirka femtio elever och vi började bestiga vulkanen. Trots det varma vädret och deras tjocka kläder var de alla mycket ivriga att bestiga vulkanen. Alla elever  var mycket sociala och hjälpsamma på vägen upp, och det var mycket roligt se hur bra vi gick ihop som grupp. Vi såg även några giraffer, bufflar och gaseller lite längre bort.

Vägen upp blev allt brantare, buckligare och smalare ju längre upp vi kom. De sista hundra meterna var riktigt jobbiga då man till och med behövde klättra vid några tillfällen. Det var en elev från Kenswed Academy som mådda riktigt dåligt. Hon svimmande av och spydde. Vi bjöd henne på energibars och resorb och hon började må bättre men behövde hämta sig i skuggan. Även två elever från RWS kände av yrsel på grund av höjdskillnaden. Men när vi äntligen nådde upp till toppen kände vi oss mycket glada och stolta att vi klarade oss hela vägen.

På toppen valde några elever att äta sin matsäck samtidigt som vi svarade på några instuderingsfrågor vi fick innan vi börgade bestiga vulkanen. Många av oss tyckte sättet de fick svaren på frågorna var annolrunda för oss då vi skrev av vad den kenyanska geografiläraren sade ordagrant. Om detta var i Sverige skulle vi förmodligen få svaren på ett klurigare sätt där vi själva behövde använda våra hjärnor. Sedan var det dags för de elever som kände för det att gå runt kratern för att få en bättre syn på utsikten eller utforska vulkanen. Andra valde att stanna, inklusive oss. Vi var redan nöjda och stolta över våran insats, dessutom var vi ganska trötta av den jobbiga vägen upp.

mtlonganot2Vi som stannade kvar njöt av den redan fina utsikten vi hade, och umgicks med några av de kenyanska eleverna. En kort stund efter att  vi hade ätit upp vår matsäck kom några av de kenyanska eleverna tillbaka från utflykten runt kratern. Vi blev väldigt chockade då det var väldigt långt runt kratern och de hade sprungit hela vägen på cirka 40 minuter. En kort stund efter det började vi överväga att bege oss tillbaka ner till bussen. När fler elever från Kenswed kom tillbaka började vi gå ner eftersom vi tyckte att det var onödigt att vänta där uppe. Vi var redan nöjda med det vi hade åstakommit. På vägen ner var det mycket lättare och det enda jobbiga var vid de branta delarna där vi behövde vara försiktiga för att inte halka och att vi fick sand i ögonen. De kenyanska eleverna ville hålla oss i handen och hjälpa oss ner. Medan andra sprang förbi i full fart.

När vi kom ner tvättade vi av våra händer ocbergh fötter eftersom att man blev väldigt dammig av all grus och sand. Efter uppfriskningen satte vi oss på en bänk under ett träd för att få lite skugga. Efter ungerfär tjugo minuter började de första RWS eleverna att komma. När alla elever hade kommit tillbaka satte vi oss i bussarna för att åka hem. Bussresan hem gick bra och alla var mycket trötta efter den långa vandringen. När vi kom hem valde några att ta en dopp i poolen och andra att ta en svalkande dusch för att tvätta av sig allt damm. Efter det väntade en god middag och därefter en mysig samling med tankar om dagen. Sedan skrev vi om dagen i våra dagböcker.

Vi tyckte att dagen var jätte rolig och tuff på samma gång. Det var kul att lära känna de kenyanska eleverna bättre och utsikten var helt obeskrivligt vackert och det kändes mäktigt att vara så högt upp. Det var lite tufft att bestiga Mount Lonogonot däremot.