RWF Skokloster

  • Vi inspireras av goda förebilder

  • En fantastisk Raoul Wallenbergare
    Ilse Carlberg Visbeek

    Med sin medkänsla och ärlighet är hon en god förebild för sina kamrater. Hon är väldigt hjälpsam och sprider kärlek...
    Läs mer om Ilse Carlberg Visbeek

  • 2017-11-19 - RWF Skokloster

    Prepositioner i förskolan

    Idag efter maten så tränade vi på prepositioner med hjälp av igelkotten Snack och en liten stol. Barnen kunde detta jättebra!

     

    Lpfö 98/16 säger att förskolan ska tillse att barnen utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid
    och förändring.

    2017-11-12 - RWF Skokloster

    Vi läser Guldlock

    I fredags läste vi om Guldlock och björnarna. Barnen fyllde i alla luckor där berättaren blev tyst! De kan verkligen denna saga.

    Lpfö 98/10 säger att förskolan ska arbeta för att barnen

    Utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra

    Utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama.

    2017-10-15 - RWF Skokloster

    Koltrastar av strumpor

    Idag har vi skapat våra koltrastar. Vi klippte ut ögon och näbb som vi klistrade fast på våra svarta och bruna strumpor. De blev jätte fina, barnen var så stolta över sin handlingskraft. 

     

     Lpfö 98/10 :

    Förskolan ska tillse att barnen

    Utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga

     

    Utvecklar sin identitet och känner trygghet i den

     

    Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära

     

    Utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande

     

    2017-10-03 - RWF Skokloster

    Brandbilen kom på besök

    Idag har vi haft brandövning och brandmannen Jespher kom på besök med brandbilen.

    Jespher berättade om vad som finns i en brandbil. Efter fick barnen sitta i brandbilen.

    Lpfö98/10 säger att förskolebarnen ska tränas i

    • Förmåga att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation samt vilja att hjälpa andra.
    • Sin förmåga att upptäcka, reflektera över och ta ställning till olika etiska dilemman och livsfrågor i vardagen.
    • Utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv.
    • Utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra
    2017-09-24 - RWF Skokloster

    I sagans förtrollade värld kan vad som helst hända.

    På samlingen denna vecka har vi på Humlan läst och berättat sagan om ”Guldlock och de tre björnarna”. Barnen har visat stort intresse, och varit aktiva, berättat och kunnat återge händelserna i sagan. I slutet av veckan förvandlade några av barnen på eget initiativ hemvrån till björnarnas hus och lekte sagan tillsammans!

    Ur förskolans läroplan, Lpfö 98/2010:

    ”Förskolan ska sträva efter att varje barn

    – utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra

    – utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa”

    2017-09-17 - RWF Skokloster

    De afrikanska snäckorna har fått ungar

    Våra afrikanska jätte snäckor har fått ungar. 

     

    Lpfö98/10 säger att barnen  i förskolan ska: 

     

    Utveckla sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen

    2017-09-10 - RWF Skokloster

    Medkänsla

    Ibland behövs en extra liten kram från en kompis.

    Förskolans läroplan , Lpfö98 säger att:

    Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar
    öppenhet, respekt, solidaritet och ansvar,
    Förmåga att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation samt vilja hjälpa andra,
    Förståelse att alla människor har lika värde oberoende av social bakgrund och oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.

    2017-09-01 - RWF Skokloster

    Förskolan bygger

    -Jag har byggt en stad, berättar ett barn (4 år). Här bor det många!

    Läroplanen, Lpfö 98/10 säger att:

    Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap

     

    2017-08-27 - RWF Skokloster

    Matematik i naturen

    Denna vecka har Humlorna varit ute i skogen och hittat på en massa roliga saker. En dag fick barnen i uppdrag att leta rätt på olika naturföremål; en blomma, två stenar, tre blad, fyra kottar och fem pinnar. De fick samarbeta två och två för att leta föremålen. Sedan hjälptes vi åt att lägga dem vid rätt siffra och bild. Vi tränade också på att räkna på engelska; one, two, three, four, five…”

    Våra nya vänner Kanin och Igelkott hjälpte oss!

    Läroplanen säger att förskolan ska sträva efter att varje barn

    • utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring,
    • utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp
    2017-06-16 - RWF Skokloster

    Humlorna rimmar

    Under några veckor har vi lekt med rimord på olika sätt inne på Humlan. Vi har sjungit, gjort rim och ramsor och läst sagor på rim. Barnen har blivit mästare på att rimma.

    !

    ”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra” (Ur förskolans läroplan, Lpfö 98/2010)

    2017-06-11 - RWF Skokloster

    Fjärilens livscykel

    Barnen har gjort fjärilens livscykel av olika sorters pasta och ris och sedan målat dem.

    Lpfö 98/10

    Utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra.

    Utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen

    2017-06-02 - RWF Skokloster

    Bondgården

    Vi har pratat om bondgårdens alla djur och hur en bondgård fungerar. Barnen har själva fått skapat en egen bondgård. Det har varit spännande och roligt.

    Läroplanen Lpfö98:
    Förskolan ska arbeta för att barnen:

    Utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra.

    Utvecklar sin förståelse för naturkunskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen.

    2017-05-24 - RWF Skokloster

    Myrornas motorväg upptäcks av Humlorna

    Barnen på avdelning Humlorna upptäcker myrornas ”motorväg” och har intressanta diskussioner kring myrorna.

    Läroplanen Lpfö98:
    • utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra,
    • utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,
    • utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap,

    2017-05-21 - RWF Skokloster

    Förskolans dag

    Vi firade Förskolans dag med buller och bong! Vi började dagen med sångsamling i sandlådan därefter sprang barnen Bamse-loppet. Sedan kom Pippi Långstrump förbi på sin häst och bjöd på glass. Barnen fick också träffa två lammungar från Uddens Sjögård. Fjärilarna som vi följt från larv till utvecklad fjäril släpptes ut i det fria denna dag.
    På eftermiddagen kom alla föräldrar och hade picknick i det gröna. Tack alla ni som gjorde denna dag så bra!

    ”Förskolan ska erbjuda barnen en trygg miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet” Lpfö98/16

    2017-05-06 - RWF Skokloster

    Förskolan planterar

    Den här veckan har barnen på avdelning Myrorna planterat på vår gård.

    Läroplanen Lpfö 98/10 säger:
    Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra.

    2017-05-03 - RWF Skokloster

    Förskolans nya vänner

    Vi har fått nya vänner på förskolan. Det är fjärilslarver som ska bli till fjärilar. Barnen tycker att det ska bli spännande se hur de förvandlas till fjärilar.

    Läroplanen, Lpfö 98/10 säger att förskolan ska tillse att barnen

    utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen

    2017-04-07 - RWF Skokloster

    Naturvetenskap - vad flyter?

    En apelsin flyter på vattnet! Kan vi få en enkrona att ligga kvar på apelsinen?

     

    Läroplanen Lpfö 98/10: 

    utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen.

     

    2017-04-02 - RWF Skokloster

    Våra Humlor på upptäcksfärd i naturen

    Denna vecka har Humlorna har varit ute på jakt efter vårtecken och annat spännande ute i naturen. Vi såg blåsippor, en mask och en massa rådjursbajs! Vi kunde också höra en massa fågelläten: hackspetten som hackade med näbben i träden, skogsduvan och talgoxen som sjöng för oss. Men var är fåglarna någonstans? Barnen lyssnade, spanade och resonerade med varandra. Till slut fick vi syn på både hackspetten och duvan!

    Läroplanen säger att:

    Förskolan ska sträva efter att varje barn

    • utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,
    • utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap (Lfpö98)
    2017-03-26 - RWF Skokloster

    Rocka sockorna

    I tisdags var det ”Rocka sockardagen” och det firade vi med att ha olika strumpor på oss.

    Förskolans läroplan, Lpfö  98/10 säger att förskolan ska verka för att barnen får

    • förståelse för att alla människor har lika värde oberoende av social bakgrund och oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.

    2017-03-17 - RWF Skokloster

    Vatten experiment

    Den här veckan har barnen på Humlan  arbetat med olika typer av experiment och skapande inom vårt pågående vattentema. Vi har bl.a fryst in färgat vatten till små iskuber som vi sedan målade med. Några av barnen kom på att man kunde måla på de pappersservetter som vi tagit fram för att torka oss på. Det gav spännande effekter när färgerna sögs upp och flöt ihop på servetten!

    Vi har också målat vått-i-vått med blå vattenfärg på blött växtpapper. En ny måleriupplevelse!

    Läroplanen säger att:

    Förskolan ska sträva efter att varje barn

    • utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama
    • utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap. (Lpö 98)

     

    2017-02-19 - RWF Skokloster

    Kan man göra egen is?

    Kan man göra is?

    Som en del av vårt vattentema har Humlorna denna vecka undersökt snö och is och dess egenskaper.

    Hur känns snön? Hur ser den ut/vilken färg? Hur luktar den? Hur smakar den?

    Vi har också provat om man kan ”göra” is av vatten. Barnen fick hälla färgat vatten i formar i olika storlekar. Eftersom det var plusgrader ute fick vi stoppa in formarna i frysen.

    Efter ett par dagar tog vi ut formarna ur frysen och tog med dem ut på gården. Vad hade hänt?

    Jo, det hade ju faktiskt blivit is. Fina ”isklossar” som man kunde bygga med!

    Läroplanen Lpfö 98/2010 säger att :

    ”Förskolan ska sträva efter att varje barn:

    • utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen

    2017-02-14 - RWF Skokloster

    Alla hjärtans dag

    Idag gjorde våra förskolebarn fina hjärtan till någon de tyckte om.

    2017-02-10 - RWF Skokloster

    Vad händer med såpbubblorna på vintern?

    Den här veckan fick våra förskolebarn undersöka vad som händer med såpbubblorna när det är kallt ute på vintern. Väldigt spännande om de ska frysa till is, gå sönder eller bara bete sig som vanliga såpbubblor.

    Läroplanen (LpFö) säger att:

    Förskolan ska sträva efter att barnen utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur sitt samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen

    2017-02-03 - RWF Skokloster

    Vad är densitet för något?

    På förskolan fick barnen, med hjälp av olika leksaker, kolla flyta och sjunka (densitet). Barnen gissade om deras leksak skulle sjunka eller flyta innan de la ner den i vattnet. Detta var ett uppskattat experiment.

    densitet

    Läroplanen (LpFö)säger att barnen ska

    få utveckla sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap, 

    2017-01-27 - RWF Skokloster

    Vår plantering i PET flaska

    Under vecka 4 har Björnarna gjort sin egen blomkruka av en petflaska och wettexduk. Citron- och mandarinkärnor har satts ner i jorden. Nu är det bara vänta och se………….blomkruka-av-pet-flaska

    Läroplanen säger att:

    ”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra”. Lpfö98/10

    2017-01-22 - RWF Skokloster

    Våra afrikanska jättesnäckor

    Ett av barnen på förskolan håller en våra afrikanska jätte snäckor i handen. Snäckorna köpte vi in i början på hösten, då var de små och jättesöta. Barnen har fått ta hand om snäckorna, ge dem mat och hålla rent i boet. Det har de gjort på ett mycket bra sätt så nu har snäckorna vuxit till sig och blivit gigantiska.

    Snart ska vi ge oss på fjärilsuppfödning också tänkte vi.

    afrikansk-snacka

     

    Läroplanen säger:

    Barnen på förskolan ska  utveckla sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen.

    2017-01-15 - RWF Skokloster

    Nu är glada julen slut, slut, slut .........

    Den här veckan dansade förskolebarnen ut julen. Nu ser vi framåt mot ljusare tider och en snar vår.

    dansar-ut-julen

    Läroplanen säger:

    …. barnen känner delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer.

    2016-12-18 - RWF Skokloster

    Jullyktor

    Vi på Myran har julpysslat och gjort fina ljuslyktor. Det var mycket uppskattat av barnen.

    myrorna-julpyssel

    Läroplanen säger  att:

    Förskolan ska sträva efter att varje barn

    • utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama,
    • utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande  

                                                                           Lpfö 98/2010

     

    2016-12-08 - RWF Skokloster

    Hur många kullerbyttor hinner vi på en minut?

    I år har Grodorna en adventskalender med QR-koder I dagens lucka var det en kod med uppdrag att man skulle se hur många kullerbyttor man kan göra på en minut. Vi hade ett timglas med en minut till vår hjälp när vi räknade. Vi gjorde ett stapeldiagram av antalet kullerbyttor sen.

     

    Läroplanen säger att förskolan ska verka för att barnen ska

    ”utveckla sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp.” Lpfö 98/10

    2016-12-02 - RWF Skokloster

    Vi använder TAKK

    Denna vecka har Humlor och Myror börjat träna luciasånger. I vår julpåse finns det många fina och roliga saker som vi pratar och sjunger om. Vi använder oss också av tecken (TAKK) till vissa av sångerna.

    Läroplanen säger:

    ”Förskolan ska sträva efter att varje barn

    -utvecklar sin skapande förmåga att förmedla uppleverser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång, musik, dans och drama.”

    ”Barnens nyfikenhet, företagsamhet och intressen ska uppmuntras och deras vilja och lust att lära ska stimuleras. I förskolans uppdrag ingår att såväl utveckla barns förmågor och barns eget kulturskapande som att överföra ett kulturarv – värden, traditioner och historia, språk och kunskaper, från en generation till nästa.”

    Lpfö98/2010

    2016-11-27 - RWF Skokloster

    Björnarna läser

    Björnarna uppmärksammade Nationella läsdagen och åkte buss till biblioteket i Bålsta. Där tog bibliotekarie Christina Norén emot oss och hon berättade vad man gör på ett bibliotek. Vi avslutade med att låna hem en varsin bok till förskolan. Björnarna har också under veckan fått tagit med sig sin favoritbok hemifrån som vi läst och diskuterat i Björngruppen.

    buss-utflykt

    Läroplanen säger:

    ”Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan ska lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling och uppmuntra och ta till vara barnets nyfikenhet och intresse för den skriftliga världen.” Lpfö98/10

    2016-11-18 - RWF Skokloster

    Spindelkul bland Humlorna

    spindlar

    Vi har precis startat ett litet spindelprojekt tillsammans med barnen på Humlan.                                                                                              För ett par veckor sedan hade vi ”spindelinvasion” på förskolans ytterdörr, och många av barnen var otroligt nyfikna och intresserade av spindlarna. Såklart måste vi ta tillvara deras intresse och ”forska” lite om spindlar!

    Vi tittade tillsammans på bilder av spindlar och på våra låtsasspindlar. Hur såg spindeln ut? Vi räknade och jämförde: Hur många ben har spindeln? Hur många ben har vi?

    ”En, två tre, fyra, fem, sex, sju, åtta! Åtta ben har spindeln!”

    ”En, två. Jag har två!

    Vi har gjort egna små spindlar med hjälp av tum-och pekfingeravtryck.  Sedan gällde det att räkna så att spindeln fick åtta ben också!

    Läroplanen säger att

    ”Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom lek, socialt samspel, utforskande och skapande, men också genom att iaktta, samtala och reflektera. Med ett temainriktat arbetssätt kan barnens lärande bli mångsidigt och sammanhängande.

    Arbetslaget ska
    • utmana barns nyfikenhet och begynnande förståelse för språk och kommunikation samt för matematik, naturvetenskap……

    Lpfö 98/2010

    2016-11-12 - RWF Skokloster

    Snö blir till vatten

     

    img_2854

    Nu har äntligen snön kommit och idag tog förskolebarnen in snö från gården och kände på hur kall den var. Vi lät snön smälta och vips var det vatten! Vi diskuterade hur det hade gått till och hur is och snö förvandlas till vatten.

    Läroplanen säger att: 

    ”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra” Lpfö98/10

    2016-11-07 - RWF Skokloster

    Räkna på fingrarna

    Barnen visualiserar olika siffror med hjälp av fingrarna på sina fotograferade händer .

    handsiffror

    Läroplanen säger att:

    Förskolan ska sträva efter att varje barn                                                                                                                                           ”utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp”

    2016-11-02 - RWF Skokloster

    Vem är jag?

    jag

    Några av våra förskolebarn har arbetat med att fotografera sin ögon, gjort tavlor av dem och sedan tittat på om de känner igen varandra bara genom att se varandras ögon. Spännande, man brukar ju säga att ögonen är själens spegel.

    Läroplanen säger

    Medvetenhet om det egna kulturarvet och delaktighet i andras kultur ska bidra till att barnen utvecklar sin förmåga att förstå och leva sig in i andras villkor och värderingar. Lpöf98/10

    2016-10-23 - RWF Skokloster

    Höstlöv

    Barnen på avdelningen Humlan skapar vackra höstbilder med hjälp av höstlöv och målarfärg.

    img_0089

    Läroplanen säger att  förskolan skall sträva efter att varje barn:

    • utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla
    upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer
    som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama

    • utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera
    med hjälp av olika tekniker, material och redskap (Lpfö98)

    2016-10-16 - RWF Skokloster

    Veckans experiment

    img_2635Ett glas fylldes med ättikssprit sedan lade vi i ägget i glaset. Vi väntade I tre dagar och sen såg vi se vad som hänt!

    Äggskalet var borta och vi kunde se äggulan inuti ägget! Vilket trolleri! Barnen fick känna på ägget och de tyckte det kändes som  en ”mjuk boll”.

    Läroplanen säger: 

    Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter , djur samt enklare kemiska processer och fysikaliska fenomen. (Lpfö98)

    2016-10-08 - RWF Skokloster

    Barnen bygger och skapar

    Våra förskolebarn utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.

    teknik

    2016-10-01 - RWF Skokloster

    Skapande verksamhet på förskolan

    ”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.” (Lpfö 98/10)

    Här skapar våra minsta förskolebarn med vattenfärg. Kanske är det röda höstlöv?IMG_1715

    2016-09-25 - RWF Skokloster

    Humlorna utforskar skogen

    I skogen kan man lära sig mycket. Våra Humlor på väg ut för olika kompisövningar.

    IMG_8601

    2016-09-18 - RWF Skokloster

    Motsatsord

    I skogen kan man lära sig mycket…
    Vi har pratat om motsatser och motsatsord. I skogen finns små och stora kottar, tjocka och tunna pinnar, långa och korta pinnar, höga träd och låga träd.
    Vi har också jämfört: Vilken pinne är längst? Vilken är kortast? Större än, mindre än osv.

    Pinnar

    2016-09-11 - RWF Skokloster

    Våra fem sinnen

    Vi har pratat om våra fem sinnen denna veckan. N är vi gick vi ut till skogen i tisdags så pratade vi om sinnet känsel! Barnen fick stoppa ner handen i en påse och känna om det var hårt eller mjukt och sedan gå och hämta ett likadant föremål i skogen! Det var lite svårt ibland!
    På onsdagen tog vi med ett stort papper ut till skogen och tillsammans så gjorde vi ett porträtt av saker från naturen, och pratade igen om vilka sinnen vi har och har vi några sinnen i ansiktet?

    2016-08-18 - RWF Skokloster

    Välkomna tillbaka

    Välkomna tillbaka efter sommaruppehållet. Äntligen fylls våra förskolelokaler återigen av glada barn, det är härligt att se!

    2016-07-07 - RWF Skokloster

    Trevlig sommar!

    Tack för den här terminen, önskar stora och små en underbar sommarledighet.
    Välkomna tillbaka i höst!

    2016-06-22 - RWF Skokloster

    Sommarfest

    Björnarna på förskolan ville så gärna ordna en sommarfest för alla kompisarna.
    Barns inflytande och delaktighet är en viktig del i förskolan.
    Vi önskar alla en fin sommar och längtar att vi ses efter en skön ledighet.
    Glad Sommar önskar stora och små på RWF.

    2016-06-21 - RWF Skokloster

    Samarbetsövningar

    Här har Grodorna samarbetsövningar, det var full fokus på uppdraget!

    2016-05-30 - RWF Skokloster

    Vattenlek!

    Det är roligt att utforska med vatten, här möts några kompisar i en vattenlek!

    2016-05-20 - RWF Skokloster

    Musikal

    Våra underbara 6 åringar gjorde ett fantastiskt framträdande tillsammans med andra förskolor i Bålsta.

    2016-05-10 - RWF Skokloster

    Lek på gården

    Här leker vi affär, välkommen kompis och handla hos oss!

    2016-04-15 - RWF Skokloster

    Äntligen är våren här!

    Tar tillfället att leka Bockarna Bruse på väg hem från vår härliga vårpromenad!

    2016-04-07 - RWF Skokloster

    Förskolebarnen

    Vilket härlig barngrupp vi har på vår fina förskola, många goa kompisar!

    2016-03-31 - RWF Skokloster

    Sångsamling

    Förskolan har sångsamling som avslutades med fika, vi tackade av Kerstin som går i pension idag!

    2016-03-16 - RWF Skokloster

    utelek

    Stora och små kompisar som leker tillsammans på gården, det är roligt att skyffla sand och och göra geggamoja.

    2016-03-02 - RWF Skokloster

    Utepedagogik

    Förskolebarnen går ut på en sifferpromenad, ett roligt sätt att lära sig matematik på!

    2016-02-17 - RWF Skokloster

    Härligt med Snö!

    Fantasi och kreativitet, Busstur till fjällen:)

    2016-01-28 - RWF Skokloster

    Internationella minnesdagen

    Våra förskolebarn har målat fina lyktor som formades till ett hjärta för att hedra förintelsens offer.
    Sedan 1999 har det varit en nationell minnesdag.

    2016-01-15 - RWF Skokloster

    Bockarna Bruse

    Samling med Bockarna Bruse, barnen tycker det är jätte roligt!

    2016-01-04 - RWF Skokloster

    Varmt välkomna gamla och nya barn efter julledigheten!

    Hoppas att ni alla haft ett riktigt härligt jullov och att ni är laddade för en ny termin full av lustfyllt lärande!

    2015-12-18 - RWF Skokloster

    Julbord!

    Idag serverades julmat och vi passade på att duka till långbord.

    2015-12-04 - RWF Skokloster

    Utematematik!

    Här arbetar vi med siffror och tar tillvara på material från naturen.

    2015-11-25 - RWF Skokloster

    Självporträtt

    2015-11-13 - RWF Skokloster

    Spelglädje!

    Förskolans egna band, här har vi trummisarna i bandet!

    2015-10-28 - RWF Skokloster

    Temaarbete!

    Vi tar tillvara på material från naturen, här är ett första steg i vårt projekt Jag och min familj!

    2015-10-23 - RWF Skokloster

    Projektarbete

    Vi tycker om att vara ute och arbeta med projekt!

    2015-10-15 - RWF Skokloster

    Skapande utomhus

    Det är alltid kul att skapa tillsammans!

    2015-10-09 - RWF Skokloster

    En härlig dag i parken!

    Vilka härliga dagar vi har som får vara ute och springa och leka tillsammans, denna gång gick vi till parken.

    2015-10-02 - RWF Skokloster

    Skapande

    Härligt att använda både händer och pensel när vi målar!

    2015-10-02 - RWF Skokloster

    Bygg och konstruktion

    Här bygger och konstruerar barnen tillsammans i vår fina miljö på förskolan!

    2015-09-18 - RWF Skokloster

    Uteverksamhet

    Här är vår kompis Ludde (gosedjur) med på vår utedag!

    2015-09-18 - RWF Skokloster

    Liten som stor

    För oss på förskolan och skolan är det en självklarhet att barn och elever ska kunna mötas i olika situationer. Här kan ni se ett möte med ett av våra yngsta barn på förskolan och en av våra äldsta elever på skolan. Gemenskap är något som är viktigt för att skapa trygga och stimulerande lärandemiljöer.

    Mars15 029Påsklovsmys 001

    2015-09-18 - RWF Skokloster

    Härliga barngrupper!

    Våra små kompisar i gruppen Myrorna är i fullgång med att bekanta sig med varandra, oss pedagoger och miljön. Dagen startar upp med en liten sångsamling och sedan går vi ut på vår härliga gård, vi leker och utforskar vår utemiljö, gungar och cyklar och träffar alla kompisar.
    Våra bärbuskar är fulla med röda och svarta vinbär som barnen plockar och mumsar på.

    Gruppen Grodorna arbetar med projektet Lilla hunden Ludde som är ett gosedjur som följer med den dagliga skogsturen, han vill lära sig mycket om djur och natur. Ludde vill inte sova kvar på förskolan när alla kompisar är lediga över helgen, han får följa med ett barn hem. På måndagen har barnet ett brev med sig där vi kan läsa om vad Ludde har upplevt under sin vistelse där.

    Björnarna arbetar med VI känslan, genom att uppleva saker tillsammans och leka lekar som barnen har röstat fram. Under vecka 37 gick vi ner till Söderskogens badplats där vi arbetade med bygg och konstruktion med olika material som vatten, pinnar och sand. Även matematik  och turtagande blev ett naturligt inslag i aktiviteten. Det smakade riktigt gott när vi grillade vår medhavda matsäck.

    2015-01-17 - RWF Skokloster

    Vår förebild

    Den 17 januari uppmärksammas 70-års dagen av Raoul Wallenbergs försvinnande vid Raoul Wallenbergtorget i Stockholm. Det är en stolthet för oss att få ha hans namn på våra förskolor/skolor. Vi vill att våra barn och elever inser att alla kan göra skillnad, det kan börja i det lilla som sedan kan leda till det stora. Våra äldsta elever på skolan arbetar i Project Nima som handlar om att stötta utsatta barn i Ghana, www.projectnima.se

    Den 27 januari kommer vi uppmärksamma förintelsens dag och Raoul Wallenbergs gärningar på förskolan och skolan. Temat för dagen är: ”ingen kan göra allting, men alla kan göra någonting”.

    2015-01-12 - RWF Skokloster

    Äntligen tillbaka!

    Julledigheten är över och äntligen får man träffa sina kompisar och all personal på förskolan! Extra roligt är det att vi har fått flera nya kamrater och en ny pedagog. Nellie, Hanna och Morris läser och pratar om vad de ser i den stora kartboken.

    2014-12-13 - RWF Skokloster

    Luciafirande

    Barnen bjöd föräldrar, syskon och släktingar på vacker sång tidigt på morgonen. Det var en stämningsfylld stund som avslutades med lussebullar, varm choklad och kaffe.

    Lucia 018

    Det var en förväntansfylld och lite nervös samling barn som förberedde sig tillsammans med pedagogerna innan luciatåget.

    Lucia 035

    Efter luciatåg och fika var det skönt för en liten tomtefröken att ta en paus med en spännande bok!

    Lucia 044

    Luciafirandet fortsatte senare på dagen med gemensam samling för barnen på förskolan och eleverna på skolan! Vi åt lussebullar och alla klasser och förskolan sjöng varsin sång under ledning av musiklärare Jessica. Vilken mysig samling med alla barn i åldrarna 3-12 år!

     

    2014-12-08 - RWF Skokloster

    Matte- och språkrummet

    Det nyinredda matte- och språkrummet lockar till lekar och experiment! Geometriskafigurer, mattespel och magneter utmanar sinnen och samarbete.

    .nov 14 026nov 14 028

    2014-11-27 - RWF Skokloster

    Titta in till oss!

    Dagarna på förskolan är fyllda av olika aktiviteter! Titta in och se bilder från en vecka hos oss!

    Nov 26 057Nov 26 056

    Saga och Tova visar och berättar om fotoböckerna. Max och Bianca undersöker vad som händer med gemen i flaskan när man har en magnet på utsidan.

    Nov 26 054

    Förskolan ska pyntas inför julen! 3-4-åringarna gör adventsljusstakar till fönstren. Vad fint det kommer att bli!

     

     

    2014-11-10 - RWF Skokloster

    Pärlplattor!

    Pärlplattor har varit en hett intresse för barnen på förskolan och eleverna på skolan de senaste veckorna! Pärlorna tränar finmotorik och fantasin eller förmågan att kopiera bilder. Förskolan och skolan har haft en gemensam utställning av många av de vackra verken!

    bild 41bild 3

    2014-10-30 - RWF Skokloster

    Hästen Polka på besök!

    Det var en spännande dag när ponnyn Polka kom och hälsade på oss! Det var många barn som ville rida på och klappa Polka som var på förskolan och skolan och hälsade på.

    Höstlov 084Höstlov 085

    2014-10-22 - RWF Skokloster

    Förberedelser för FN-dagen

    Barnen och pedagogerna på RWF Skokloster förbereder sig för att uppmärksamma FN-dagen genom att måla flaggor och fredsduvor. En sång lämpad för dagen har också övats in.

    Fn1

    2014-10-01 - RWF Skokloster

    Första dagen på RWF Skokloster!

    Barnen i gruppen Grodorna arbetar med temat hösten och arbetet just idag var svampar! Barnen har tidigare varit ute i skogen och tittat på och plockat svampar. Idag ritade de kantareller, flugsvampar och karl-johan svampar. De sattes upp på myrstacken barnen och pedagogerna har gjort. Nästa steg i temaarbetet blir att titta på olika träd.

    Förskola 008                                     Förskola 013

    2014-09-11 - RWF Skokloster

    Raoul Wallenbergskolans förskola Skokloster öppnar

    DenTrollflöjten 1 oktober 2014 öppnar vi Raoul Wallenbergskolans förskola i Skokloster. Verksamheten startas i före detta Trollflöjtens  lokaler. Med glädje kan vi konstatera att såväl barn som pedagoger från den tidigare förskolan följer med och börjar hos oss. Förskolan, som ligger i direkt anslutning till Raoul Wallenbergskolans grundskola, kommer kunna erbjuda barnen en samlad skolgång från förskola till skolår sex. För att stärka samarbetet mellan de två verksamheterna kommer Charlotte Mörck vara rektor tillika förskolechef för de båda enheterna. Under hennes ledning kommer barn och elever mötas som de kompetenta individer de är och erbjudas utmaningar utifrån mognad och kompetens.  Hjärtligt välkomna till den nyaste medlemmen i RWS-familjen!